torsdag 13. mai 2010

Savner å kunne ta seg en skive...

Nå har vi vært en stund på ketogen kost, og selv om det er liten utfordring generelt sett,
så er det morgener en har lyst å bare smøre en skive.
Lenge har jeg tenkt at jeg skal bake et ketose-vennlig brød, og i går da jeg skulle gjøre det -for real,
da hadde vi visst glemt en vesentlig ingrediens. Men jeg lot meg ikke stoppe, så da lagde jeg noen kjeks
i stedet! Kjeksene ble virkelig gode, og kan brukes som skive, knekkebrød og kjeks.
Jonas syns de var så gode at han ytret de kan minne om digestive, men bedre! :)
Så en av dagene nå skal vi lage ostekake, med denne oppskriften som utgangspunkt,
og bruke mer splenda for å få den søtere. Så det tror vi blir bra!
Må bare gi en lyd om du har lyst å være med å lage kake, og selvfølgelig å spise kake!

Jeg ønsker å kalle den multideig, da den fungerer bra til så mye... hva med breadsticks?
100g ferdigblandet deig inneholder 4,25g karber. Denne oppskriften  lager ca 800g.




Om du har en kaffekvern av den
elektriske typen, så går jobben å
lage denne deigen smertefritt! :)
Gummihansker kommer også godt med!

<---  Jeg bruker  denne :)




  50g   solsikkefrø
160g   linfrø
140g   sesamfrø
  60g   kruskakli
  70g   ketolyse bakemix
  40g   blandede frø etter ønske. Kvernes ikke.
150g    smeltet smør (gjerne bremykt)
    2     egg
 1 dl    vann
  6ss    splenda el søtningsmiddel
           tilsvarende seks spiseskjeer sukker.

Et godt tips er å ha alle ingredienser og redskaper klart til bruk,
og være godt forberedt, da det innebærer mye klining med fett! :op
Sett ovnen på 180grader og klargjør et stekebrett med bakepapir.
Mål opp og kvern alle frøene, og bland alt det tørre i en bolle.
Ta på hansker og hiv oppi alt det våte og bland godt.
Konsistensen skal være myk og smidig.
Knekkebrød: klem flat deigen til ca 1,5 mm høyde med håndflaten. størrelse velger du selv.
Brødkjeks: 2-3 mm
breadsticks: rull tynne strimler. Bland gjene i krydder som oregano og timian.
Ostekakebunn: Tilsett mer søtt, og klem ned i kakeformen.

Stekes midt i ovnen ca 10-13 min. Følg med. De skal ikke bli mørke,
men bade i en dam av smør før du tar dem ut! :)
Avkjøles på rist.

God fornøyelse! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.